Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX TANC 1304
Copyright (C) HIX
2001-07-31
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
		
Kedves HIXesek!

Talan eszrevettetek, hogy az utobbi idoben a szokasosnal is kevesbe
ertem ra (ha ez meg lehetseges). Nos, leginkabb azert, mert van egy
(pontosabban ket ;-)) uj nagy projectunk:

        http://TwinGirls.NET

Ennek oromere haza is jottunk nyaralni (10 ev ota eloszor nyaron),
szeptember elejeig Mo-on leszunk, a fentiek ellenere itthon sok
szabadidovel.

Jozsi. /HIX/
 (olvasom minden nap)
1 buli a Szigeten (mind)  340 sor     (cikkei)

+ - buli a Szigeten (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

From:  [mailto:] 
Subject: [tanc-L] Sziget: Jimmy Bosch - Omara Portuondo - Totó La
Momposina

Latin zenei erdekessegek a szigeten:
- Jimmy Bosch
- Omara Portuondo
- Totó La Momposina

Bovebben:

PANNON PRAKTIKUM VILÁGZENEI NAGYSZÍNPAD

A Fesztivál Pannon Praktikum Világzenei
Nagyszínpadának unikális kínálata minden bizonnyal
önálló fesztiválként is helyt állna, világszínvonalú      
szórakozást biztosítva a műfaj szerelmeseinek. A          
2000-ben debütáló világzenei színpad kedvező              
fogadtatása után 2001-ben - ugyancsak a Pannon            
Praktikum támogatásával és a tavalyinál gazdagabb         
költségvetéssel - minden jel arra mutat, hogy még több    
élményt szerezhetnek a világzene hívei.                   
A Pannon Praktikum Világzenei Nagyszínpad - tavaly        
bevált - koncepcióján nem kellett változtatni. A          
külföldi előadókat tekintve, ennek értelmében a           
szervezők igyekeztek minél több olyan világsztárt         
felléptetni, aki még soha nem járt Magyarországon; így    
kerül sor az algériai-francia Khaled, a kolumbiai Toto    
La Momposina, a macedón Esma Redzepova koncertjére. A     
program összeállítói emellett meghívták azokat a
sztárokat is, akiket az elmúlt években - a hazai
fesztiválok, koncertek valamelyikén - már megszeretett       
a magyarországi közönség, mint például a finn
Värttinät, a szerb Boban Markovic Orkestart, a
Klezmaticsból közismert Frank Londont (ezúttal            
rezesbandájával), a romániai Taraf de Haidouksot és       
Fanfare Savalét, a német Schäl Sick Brass Bandet, a       
kubai Omara Portuondot illetve Afrika csillagai közül     
a mali Habib Koite-ot és a szenegáli Baaba Maalt.
Bemutatásra kerülnek olyan társaságok is, amelyek újak
vagy még ismeretlenek hazánkban, ugyanakkor a műfaj       
legnagyobb ígéretei közül valók, akár a francia Lo'Jo,
a tuvai Yat-Kha, a svéd Garmarna, a lengyel Kroke, az     
indiai Maharaja vagy a Puerto Ricó-i Jimmy Bosch.         
A magyar zenekarok esetében is hasonló a helyzet,         
éppúgy megmérettethetik magukat az újra színpadra lépő    
legendák - így a Sebő együttes -, az olyan közkedvelt     
zenekarok, mint a Téka, az Ando Drom és a (Ghymest, a     
Vujicsics együttest és Montanarót magában foglaló)        
Keleti szél, mint a kitűnő, de viszonylag frissebb        
produkciók (Chalaban, Besh o droM, Egy Kiss Erzsi         
Zene).                                                    
A nagyszínpad szomszédságában található sátorban három    
típusú műsor lesz hallható.                               
15.00-17.00 között a közelmúltban feltűnt (és             
hangvételükből adódóan inkább intimebb-zártabb térben     
érvényesülő) produkciókra kerül sor. Roma muzsikával a    
Kanizsa csillagai és Víg Mihály, keltával a Hétrét,
tangóval a David Yengibarjan trió, a Balkán felé          
fordulva a Folkestra szerepel. 23.00-01.00 között a
Fonó Budai Zeneház gyűjtése révén elhíresült Utolsó       
óra program erdélyi zenekarai közül a legnépszerűbbek     
- így például Zerkula János-Fikó Regina, a Jódi
zenekar, Csiszár Aladár és bandája és a Magyarszováti     
zenekar - muzsikálnak. 01.00-03.00 között pedig           
táncolni kell, a MÉZ (ír), a Szilvási Gypsy Folk Band
(cigány), a Tatros (moldvai), a Maskarades (görög), a
Pannónia Klezmer Band (zsidó), a Vujicsics-Söndörgő
(délszláv) és a Téka (magyar) közbenjárásával.
Idén a nemzetek és kultúrák együtt, egységesen
jelennek meg a Pannon Praktikum Világzenei
Nagyszínpadon és környékén, a Világzenei faluban.
A néprajzi helyszín idei témája a szövés és
alapanyagai, a szövést alkalmazó egyéb technikák és a
szövés történetének bemutatása kiállításokon, kézműves
bemutatókon, előadásokon keresztül. Megismerkedhetünk
a hazai kézműves műhelyek közül az etyeki és gyermelyi
kézműves műhellyel?

FELLÉPŐK

Jimmy Bosch. Puerto Ricó-i szülőktől New Jersey-ben
született harsonás, az észak-amerikai salsa-színtér
egyik vezető muzsikusa. Mielőtt megalapította saját
zenekarát, a műfaj legnagyobbjait, Eddie Palmierit,
Rubén Bladest, Tito Puentét szolgálta. "Alanyi jogon"
második szólóalbuma, a David Sanchez, Chucho Valdés,
Nelson Gonzáles közreműködésével készült Salsa Dura
hozta meg számára a nemzetközi áttörést, annak tüzére
önt olajat koncertjein, tíztagú társulatával.

Boban Marković Orkestar. Tizenhét éve működik egy, a
macedón határhoz közeli szerb faluban Boban Marković
rezesbandája. A "trombitásfesztiváljairól" elhíresült
Gucából rendre hazavitte az első díjat, ám az, hogy a
szerb határon túl is befutott, elsősorban annak
köszönhető, hogy Kusturica és Bregović rábízta az
Arizonai álmodozók és az Underground filmzenéjét. Így
vált hazánkban is a Balkán romahimnuszainak
metaforájává ez a kirívóan népszerű zenekar, melynek
rangját aláhúzta az együttműködése Lajkó Félixszel; s
mely ezúttal táncosnőkkel lép fel a Szigeten.

Esma Redzepova. A macedóniai Skopje "cigány
királynője". Cipőtisztító apja munkáját segítve
cseperedett fel, majd miután tizennégy évesen megnyert
egy tehetségkutató versenyt, felfigyelt rá a híres
muzsikus-zeneszerző Stevo Teodoievski. Ő gondoskodott
ezután Esma zenei "továbbképzéséről", és ő lett a
férje is, hét év múltán. Legendás életüknek éppúgy
része 47 örökbefogadott árva, mint az együtt készített
több mint négyszáz felvétel, olyan örökzöldekkel, mint
a Dzelem Dzelem vagy a (legutóbbi album címét adó)
Chaje Shukarije. Stevo már nem él, a róla elnevezett
zenekar élén azonban Esma tántoríthatatlanul rója
útját; nagyon ideje volt már, hogy a Szigetre érjen.

Frank London's Klezmer Brass Allstars. A trombitás
Frank London elsősorban a Klezmaticsból ismert, de ő
vezeti a Les Misérables Brass Bandet, a Hassidic New
Wave-et és a tavalyelőtt alakult Klezmer Brass
Allstars is. Ez a rezesbanda az amerikai
klezmer-revival több jeles fúvósát összetoborozva
tradicionális darabokat aktualizál, így eshetett meg,
hogy Di Shikere Kapelye című debütáló albuma azt a
benyomást kelti, mintha a XIX. század végén munkálkodó
odesszai névadója megfordult volna 1999-ben New
Yorkban.

Baaba Maal. A kilencvenes évek legnagyobb hatású
afrikai előadója. A szenegáli Podor faluból
"halmozottan hátrányos helyzetben" indult pályafutása,
hiszen nem griot-nak, vagyis nem a
történetmondók-énekesek kasztjában született, és a
fővárosban nyelvileg és zeneileg is a kisebbséghez
tartozott. Mégis annyira kitűnt, hogy a nyolcvanas
években párizsi ösztöndíjhoz jutott, s ily módon
időben megnyíltak az európai kapuk Daande Lenol nevű
zenekara előtt. Baaba Maal zenéjében a falusi,
tradicionális zenekultúra ötvöződik a ragga, a hip-hop
és a techno elemeivel, így eshetett meg, hogy Nomad
Soul című - 1998-ban az év világzenei albumának
választott - lemezén Brian Eno és Howie B voltak a
munkatársai. Missing You címmel 2001 tavaszán jelent
meg a legutóbbi anyaga, ennek turnéja érinti (1999-es
fellépése után) a Szigetet újra.

Fanfare Savale. Ahogyan Szerbiából a Boban Marković
Orkestar, Romániából a Fanfare Savale vált szinte
állandó szereplőjévé a magyarországi fesztiváloknak. A
tizenegy tagú, három nemzedék békés egymás mellett
fújásán alapuló társulat repertoárjában megtalálhatók
mindazok a darabok, amelyek Moldován túl is lángra
lobbantják a publikumot, így természetesen a
Kusturica-filmek slágerei is.

Habib Koite & Bamada. A mali énekes-gitáros Habib
Koite (és Bamada nevű zenekara) a kilencvenes évek
közepén egyik pillanatról a másikra emelkedett az
afropop legkedveltebb előadói közé, Ma Ya című albuma
a második helyen végzett az 1998-as világzenei
összesítésben. Repertoárját saját szerzeményei
alkotják, de azokból visszaköszön a mali zenekultúra
stiláris gazdagsága, s bár Koite nem használja az
afropopra jellemző elektronikus kellékeket, magával
ragadó, dinamikus nagyvárosi tánczenét hallhatunk
mégis. Legújabb lemeze Baro címmel látott napvilágot
2001 tavaszán, ezzel érkezik - a három évvel ezelőtti
WOMUFE-s sikere után - hazánkba újra.

Omara Portuondo. A legendás Buena Vista Social Club és
a bolero dívája. A negyvenes években a havannai
Tropicana kabaréban táncolt, majd a Cuarteto Las
D'Aida női énekegyüttes tagja lett. Szólókarrierje a
hatvanas években virágzott ki, azon kiváltságos
helyzetű kubai művészek közé tartozott, akik sokat
utazhattak, és lemezeket készíthettek Kubán túl is, de
az igazi ismertséget számára is a Buena Vista Social
Club című lemezen való közreműködés, illetve annak
folytatásaként a Buena Vista Social Club Presents
Omara Portuondo című szólóalbum hozta meg. A Szigetre
saját zenekarával jön, korántsem csak azok örömére,
akik nem jutottak be május 27-én a "komplett" Buena
Vista margitszigeti koncertjére.

Lo'Jo. Franciaország délnyugati Angers városában a
nyolcvanas évek elején kommunát alkottak a muzsikusok,
színészek, cirkuszosok, költők, filmesek, és Lo'Jo
Triban néven közösen hoztak létre produkciókat. Ebből
a törzsből nőtt ki a Lo'Jo zenekar, multinacionális
gyökerekkel, és abból adódóan a francia cigányzenéhez,
a reggae-hez, az észak- és nyugat-afrikai
hagyományokhoz fűződő vonzalommal. A Lo'Jo a
kilencvenes évek végére az USA-tól Szingapurig a
nemzetközi fesztiválok egyik fénypontja lett,
mindazonáltal Mojo Radio és Bohéme de Cristal című
albumai megőrizték azt a szívmelengető bohémséget,
romantikát és világmegváltó idealizmust, amely a
korábban ismeretlen törzset jellemezte.

Khaled. Oránban született 1960-ban, tizennégy évesen
készítette első felvételét, miután komoly tekintélyre
tett szert a menyegzőkön. A következő években mintegy
nyolcvan kazettát jelentetett meg, majd - bár
1985-ben, az első oráni rai-fesztiválon őt
választották királyul - elhagyta Algériát, s azóta, az
iszlám szigorától mentesen, Franciaországban él. A
nyolcvanas években a független Algéria kormányzatában
csalódott ifjúság az ő számait tűzte zászlajára - s
ennyiben Khaled megőrizte a rai korábbi évtizedeinek
rebellis jellegét --, a kilencvenes években kivívott
szupersztár státusza azonban populáris engedményekkel
párosult. Százezres nagyságrendben kelendő arany-és
platinalemezeinek ugyanakkor elévülhetetlen
politikai-társadalmi szerepe van abban, hogy a
franciák toleránsabbak lettek az arab bevándorlókkal,
és nyitottabbak az arab kultúra előtt. Khaled 2000-es
albumsikerének Kenza a címe, ehhez kéretik
hozzáképzelni Hafla című koncertlemezét, és máris
belőhető, hogy a Szigeten mire számíthatunk.

Garmarna. Kétségtelenül a legizgalmasabb társaság ma
Svédországban. A kilencvenes évek legelején még
többé-kevésbé tradicionális-akusztikus népzenét
játszott, majd leigazolta az osztályon felüli Emma
Hardelin énekesnőt (aki tavaly a Triakellel hódított a
Szigeten), továbbá kütyükkel, szemplerrel
súlyosbította hangzását. Ettől kezdődően úgy lőtte be
a huszonkettedik századot, hogy közben sűrű középkori
atmoszférát kreált; úgy tágította ki az etnorock és a
triphop kereteit, hogy közben latin dalszövegekkel
töltötte meg legfrissebb, Hildegard Von Bingen című
albumát.

Totó La Momposina. Ahogy a kubai bolerónak Omara
Portuondo, a kolumbiai cumbiának Totó a legvonzóbb
dívája. Mielőtt 1968-ban megalapította zenekarát, a
kolumbiai falvak afrikai-spanyol-indián vérű ritmusait
és táncait gyűjtötte, később az európai táncokat
tanulmányozta Párizsban. 1993-ban Peter Gabriel
jelentette meg La Candela Viva című albumát, ez hozta
meg az univerzális áttörést, míg a '99-es Pacantót
Simon Broughton szakíró A world music 100 lényeges
CD-je közé választotta. Akik egyaránt fogékonyak a
törzsi szertartások és a latin karneválok zenéjére, a
salsa rézfúvósaira és az indián furulyákra, pontosan
tudják, hogy miért.

Kroke. Krakkó jiddis neve a Kroke, s ebből már
bizonyára kiderül: klezmerzenét játszik ez a lengyel
trió. Tagjai a Krakkói Zeneakadémián jöttek össze, és
'92-ben alapították meg zenekarukat, mely hamarosan
Európa-szerte a kortárs klezmer egyik legismertebb
képviselője lett: színes, humoros, a dzsesszel és a
klasszikus kamarazenével is kacérkodó stílusának (és
kirívó sikerű, The Sounds of the Vanishing World című
2000-es albumának) köszönhetően.

Maharaja. Hazánkban - két korábbi fellépése alapján -
inkább Musafir néven ismert ez a rádzsasztáni zenekar,
melyből a múlt évben vezetőjének kiválása (illetve a
jogi hercehurcák) után Maharaja lett. Rangja és zenéje
azonban nem változott: a szomszédos Pakisztánban
elterjedt qawwali, valamint a nyugat-indiai hindu és
muzulmán, szakrális és profán cigányzenei tradíciók
lenyűgöző kalandot garantálnak szemnek és fülnek,
visszatérőknek és újonnan érkezőknek egyaránt.

Värttinä. Világszerte a legnépszerűbb skandináv
etnopop zenekar. 1983-tól a kareliai Raakyla faluban
hagyományőrző ifjúsági csoportként működött, majd
miután néhány tagja Helsinkiben folytatta
tanulmányait, a kilencvenes évek elején újjáalakult. A
népviseletet felváltotta a bakancs és a farmer, a
tradicionális kantelemuzsikát a rocktól és dzsessztől
átitatott autonóm népzenei feldolgozás s az egyre
nagyobb teret nyerő saját szerzemény, ezért
jellemezhette a sajtó az alapvető fordulatot jelentő
Aitara albumot ezekkel a szavakkal: "Mintha az ABBA, a
Fairport Convention és a Le Mysere des Voix Bulgares
találkozott volna." A kilencvenes évek végére a popos
feeling megőrzése mellett - a Vihma és az Ilmatar
albummal - az archaikus-mitikus finn balladákba ásta
magát a négy szólóénekesnőt és hat kísérőt
felvonultató zenekar, így adta a 2000-es Sziget egyik
legtöbbet emlegetett koncertjét, bebiztosítva egyben a
meghívását a következő évre is.

Yat-Kha. A kilencvenes évek elején Brian Eno fedezte
fel az "Ázsia hangja" tehetségkutató versenyen a tuvai
ultrabasszushangú torokénekes - korábban
Huun-Huur-Tu-alapító - Albert Kuvezin zenekarát;
melyben az elektromos gitárok békésen összeférnek a
mongol népi hangszerekkel, s a tundrák szomorkás
szépsége a rockzene intenzitásával. Azóta
elképzelhetetlen magára valamit is adó világzenei
fesztivál a Yat-Kha nélkül, melynek legutóbbi
(hazánkban hozzáférhetetlen) lemeze, a Dalai Beldiri
1999 egyik legtöbbet emlegetett alapvetése lett.

Taraf de Haidouks. 1990-ben egy belga ügynökség
fedezte fel ezt a Bukarest-közeli cigányzenekart,
melynek neve - és három ünnepelt albuma - az
elrettenthetetlen hajdúk emlékét őrzi. Repertoárja
(naprakész szövegváltozatokkal) ugyancsak szívesen
merít a középkor balladáiból, a Hajdúk fő csapásának
iránya persze a menyegzői muzsikálás, a Kárpátoktól
délre eső hagyomány szerinti
hegedű-bőgő-cimbalom-harmonika segédlettel. Akárcsak a
Fanfare Ciocarlia esetében, itt is három nemzedék
muzsikál együtt, és legalább ennyi befolyás
érvényesül, kivált Törökország, Bulgária és Szerbia
irányából. Keresetlen, nyers, a mélyére szippantó
muzsika, mellyel "ásó, kapa, nagyharang", pillanatokon
belül.

Schäl Sick Brass Band. Mintha egy Rejtő-regényből
pottyant volna ki, úgy néz ki ez a társaság, zilált
bajor-arab-bolgár-perzsa népviseletében. Melynél
legfeljebb a zenéje látott többet: a polkától a
raggáig, a sambától az afrobeatig, Teherántól
Bulgáriáig, Fela Kutitól Abdullah Ibrahimig terjedő
repertoárral. A kilencvenes évek közepén Kölnben állt
össze ez a (markáns gitárokkal megtámogatott)
rezesbanda, abban a városban, melynek lakosságát húsz
százalékban a bevándorlók teszik ki, s melynek
kultúrintézeteiben annyi nemzetiségű zenekar próbál,
hogy elég egy cseppet fülelni, és gyűjtő- vagy
tanulmányutakra nem lehet szükség. Az SSBB tavalyelőtt
már bemutatkozott a Szigeten, ám azóta leakasztott egy
bolgár énekesnőt, és Maza Meze című albumával újfent
arról győzte meg a fesztiválszervezőket, hogy
kihagyhatatlan.

Kelt: 2001. Május 18.

---
(C) 2001. Minden jog fenntartva! Sziget.hu Rt.

http://www.sziget.hu/pepsisziget/pannon.htm

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS